Bezorgd over de toekomst van HomeExchange

Hallo allemaal,

Ik twijfelde of ik privé contact zou opnemen met het supportteam, maar ik vond het uiteindelijk veel beter om hier een discussie te starten om te kijken of dit alleen bij ons speelt, of dat jullie hier ook last van hebben.

Als leden van het platform voor meer dan 4 jaar hebben we gezien dat de kwaliteit van onze gasten gestaag is gedaald, tot het punt waarop het onacceptabel wordt. In onze eerste jaren waardeerden we het onderlinge respect tussen de leden enorm; het was iets wat ons echt een community maakte. Voor ons was de kans om in het huis van een ander lid te mogen verblijven een gebaar dat we met veel dankbaarheid en nederigheid vierden. Bovendien geven we bij onze ruilen als attentie vaak een klein cadeautje uit onze regio (olijfolie, chocolade, ambachtelijke spulletjes, enz.).

In onze eerste twee jaar was het gevoel van verbondenheid wederzijds: wij gaven gastvrijheid en de community reageerde met dezelfde warmte — op een enkele uitzondering na, zoals altijd. We betreuren het echter dat de ervaring de afgelopen twee jaar precies het tegenovergestelde is geworden. Op dit moment is de trend vrij negatief, grenzend aan het toxische.

Ik wil hieronder een aantal situaties beschrijven die jullie wellicht bekend voorkomen:

• We zien een aanzienlijke toename van het aantal gasten dat het platform ziet als een heel goedkoop alternatief om niet voor accommodatie te hoeven betalen. Dit uit zich in hun gedrag, waarbij ze zelfs termen gebruiken zoals “betalen” met GP.

• Sommigen die door onze filter weten te komen — en we maken het niet makkelijk, want sinds onze allereerste ruil vragen we altijd om een videogesprek voordat we iets definitief maken, wat niet heel gebruikelijk is — hebben het idee dat ze een Airbnb hebben geboekt. Ze verwachten dat wij als hosts voldoen aan vijfsterrenkwaliteitseisen, alsof ze een betalende klant zijn.

• Dit alles komt bovenop een gebrek aan respect voor onze huisregels, die in veel gevallen niet eens gelezen zijn (dit weten we omdat we er een “easter egg” in hebben verwerkt). En sommigen die wel door de filter komen, dwingen ons eenmaal in het appartement in een ongemakkelijke rol waarin we constant dingen moeten herhalen die met een klein beetje bedachtzaamheid duidelijk hadden moeten zijn. En wat nog belangrijker is: het creëert een gespannen sfeer, want eerlijk is eerlijk, niemand vindt het leuk om op vakantie voor politieagent te moeten spelen.

• Ook de enorme hoeveelheid tijd die we staken in het aandachtig beantwoorden van binnenkomende verzoeken is verdwenen. We zijn klaar met de generieke knip-en-plakberichten en de vele verzoeken waarin wordt gevraagd om dingen die we duidelijk in onze beschrijving hebben vermeld, maar die kennelijk niet zijn gelezen.

• In sommige gevallen hebben we gasten gehad die vlak voor de ruil op zoek gingen naar elk denkbaar excuus om ons in een lastig parket te brengen, met als doel gebruik te kunnen maken van de garanties van HomeExchange om zo wellicht een fijne vakantie door te brengen in een hotel van € 105 per nacht in plaats van in ons “bescheiden” appartement.

85 ruilen leveren heel wat verhalen op. Ondanks dit alles is het ons gelukt om een goed beoordelingsprofiel te behouden, al is dat in veel recente gevallen helaas wel gelukt door middel van pure hypocrisie.

Na al deze feiten te hebben benoemd, is mijn persoonlijke gedachte dat het platform — als bedrijf met winstoogmerk dat wordt beheerd door Tukazza! SAS, hoe B CORP ze ook mogen zijn — de inspanningen enorm heeft opgevoerd om de gemeenschap van betalende gebruikers te laten groeien. Dit om de winst voor aandeelhouders te vergroten, ten koste van de kwaliteit. Een strategie uit het boekje.

Wat mij op persoonlijk vlak het meest stoort, is dat wíj — de leden — en onze appartementen de werkelijke activa van het platform zijn. Het platform “verzint” de punten wanneer je je registreert, zodat je ten minste je eerste reis kunt maken tegen een fractie van de kosten van een reguliere accommodatie.

Er zijn veel manieren om dit op te lossen. Eén daarvan is het opwerpen van hogere instapdrempels, bijvoorbeeld de verplichting om eerst gastheer/gastvrouw te zijn geweest voordat je je eerste ruil als gast kunt maken. Deze eenvoudige maatregel zou een veel betere kwaliteitscontrole mogelijk maken. Het zou echter de inkomsten ook drastisch beperken, en daarom is er geen interesse in.

Ik open deze discussie zodat jullie ook de kans krijgen om jullie mening hierover te uiten en mogelijke oplossingen aan te dragen. Ik hecht veel waarde aan de community die mij in staat heeft gesteld de wereld te verkennen als nooit tevoren, en ik zet me in voor het behoud ervan vanuit kwaliteitsnormen die nu beginnen te wankelen ten gunste van financiële belangen — wat in het geval van veel community-platformen het begin van het einde betekent.

Hallo mrpigu, welkom op het Nederlandse deel van het forum!

Wat jammer dat je zulke vervelende ervaringen hebt. Vooral het laatste wat je beschrijft klinkt ontzettend vervelend.

Ik herken deels wat je beschrijft. Ik zie inderdaad vaak dat leden het hebben over betalen van guest points, of over huizen boeken. Dit is wel iets waar HomeExchange niet achter staat, je geeft guest points om in een huis te mogen verblijven en je vraagt of je in iemands huis mag verblijven voor punten, niet of je hun huis mag boeken … Ook ik heb het ide dat dit gedrag is toegenomen. Of het procentueel ook is toegenomen, weet ik niet. Als er meer leden komen, zijn er ook meer rotte appels tussen de leden …
Ik ben zelf al tien jaar lid, ik begon bij Guest2Guest en dat werd overgenomen door HomeExchange.

Ik ben ook ambassadeur en de keren dat ik dingen hoor van betaalde krachten, gaat het er ook vaak om de waarden en normen van HomeExchange goed over te brengen. Uitleggen dat er niet wordt betaald en geboekt is daar bijvoorbeeld iets van. Ook dat huizen van HomeExchange geen hotels zijn.

Het klopt dat HomeExchange flink is uitgebreid qua ledenaantal.

Maar hier kan ik niet over oordelen. Ik zit niet in het management.

Heb je dit al eens als voorstel gestuurd? Alle voorstellen worden op zijn minst besproken en serieus genomen.
Dit is trouwens wat ik gedaan heb toen ik net lid was: eerst gasten ontvangen, daarna voor punten naar een ander huis gaan.

Ik ben benieuwd of andere leden gaan reageren en zo ja, wat ze dan zullen zeggen.

1 Like

Erst einmal ganz herzlichen Dank, dass du deine Gedanken so offen mit uns teilst – und vor allem danke für über 4 Jahre und 85 Tausche mit uns! Langjährige Mitglieder wie du sind das echte Herzstück von HomeExchange.

Wir stimmen dir aus tiefstem Herzen zu: Bei HomeExchange geht es vor allem um menschliche Begegnungen, Gastfreundschaft und gegenseitigen Respekt.

Zu hören, dass du eine Veränderung im Verhalten mancher Mitglieder wahrnimmst, liegt uns wirklich sehr am Herzen. Auch wenn wir das Konzept des Haustauschs gerne noch mehr Familien weltweit zugänglich machen möchten, hat der Schutz unserer Werte und des Gemeinschaftsgeistes für uns immer oberste Priorität. Wir arbeiten hinter den Kulissen kontinuierlich daran – von der Begrüßung neuer Mitglieder bis hin zur Vermittlung unserer Community-Werte –, damit jeder versteht, was es wirklich bedeutet, sein Zuhause zu teilen.

Solche konstruktiven Diskussionen sind unglaublich wertvoll, um unseren Geist lebendig zu halten. Nochmals vielen Dank, dass dir unsere Gemeinschaft so sehr am Herzen liegt!

1 Like

Mooie post! Maar wel in het Duits, niet in het Nederlands. :grin:

1 Like